Promítací plátno ve Velkém sále chrudimského muzea už bylo připraveno pro vyhlášení laureátů 32. ročníku Středoškolské odborné činnosti v kategorii Ekonomika a řízení. Šestnáct autorů prací, u kterých porota hleděla především na ekonomické zhodnocení, sedělo roztroušeno mezi třemi stovkami soutěžících z celé republiky a snažilo se hranou lhostejností skrýt nervozitu. Dokonce ani teď nepanovala mezi studenty rivalita tolik typická pro jiné soutěže. Všichni si totiž museli projít stejnou sítí školních, okresních i krajských kol. Více než jen umístění zajímaly proto většinu soutěžících spíše nové metody a postupy jejich kolegů. Za každou prací byly měsíce a často dokonce roky samostatného studia či výzkumu. Konečné výsledky jsme proto očekávali se směsí očekávání i důvěry.
U mě stálo na počátku cesty do Chrudimi nepříliš příjemně znějící sousloví ročníková práce, jedna z překážek k získání maturitního vysvědčení. Na rozdíl od jiných školních povinností však psaní ročníkovky umožňuje spojit nutné s užitečným - pokud se rozhodnete představit svou první odbornou práci v rámci soutěže SOČ. Pod vedením konzultanta PaedDr. Jiřího Kocmana jsem začala sbírat podklady pro ekonometrickou práci Teorie her v ekonomii. Obvykle nejtěžší je nalézt neobvyklý úhel pohledu, přesně stanovit problém a pak navrhnout srozumitelné řešení. Tím byl v mé práci pokus o analýzu cenové války, doplněný rozhovorem s ředitelem Student Agency Ing. Radimem Jančurou.
V březnu nastala fáze obhajob. Školní a okresní kolo sloužilo především pro doladění prezentací i celkového vystupování, porota zde hodnotila práce ze zcela odlišných kategorií. V krajském kole se už komise skládala výlučně z ekonomů a vyučujících ekonomického zaměření. Více než prezentaci proto naše vystoupení připomínalo spíše křížový výslech, ve kterém jsme museli obhajovat mnohdy i poznámky pod čarou.
Jednoznačně nejpřínosnější byla obhajoba před porotou celostátního kola. Její členové, vyučující středních škol ekonomického zaměření i Vysoké školy ekonomické, znali naše práce velmi podrobně a posouvali tak soutěž na úroveň obhajob bakalářských prací. Po deseti minutách, které dostal každý autor na svou prezentaci, následovala čtvrthodina pro otázky porotců i ostatních studentů. Kromě dotazů čistě odborného charakteru zajímaly porotu také vlastní názory soutěžících i znalost aktuální ekonomické situace. Většina z nás se proto, kvůli tropickému počasí, zapotila hned dvakrát. Díky nadhledu a zkušenostem paní předsedkyně jsme však diskusi několikrát přerušili a nad kávou a chlebíčky se pokračovalo v debatě nejen ekonomické.
V neděli jsme, spolu s představiteli českých vysokých škol a patrony jednotlivých kategorií, seděli v sále muzea a čekali na ortel poroty. Na promítacím plátně se konečně objevil název vítězné školy zároveň s titulem mé práce. Mohu mluvit o velkém štěstí, že jsem - v duchu úvodní Nashovy myšlenky - také já sladila své "individuální ambice" s dalším z řady úspěchů Gymnázia Blansko. Díky nominaci na Českou hlavičku v ekonomické kategorii Merkur snad nikoli naposled.
Na fotografii je autorka článku a úspěšná soutěžící Hana Lipovská.
Po 23. 12. - Pá 3. 1. | Vánoční prázdniny |
Čt 9. 1. 2025 | Konzultační den, 15:00-17:30 |
So 11. 1. 2025 |
Den otevřených dveří, 9:00-17:00 |