Již několik let naše škola využívá v různé míře nabídku podpory středoškolských studentů od Jihomoravského centra pro mezinárodní mobilitu (JCMM). Nejoblíbenějším projektem mezi studenty jsou jistě T – exkurze. Jedná se o program, který umožňuje nahlédnout středoškolským studentům do odborných laboratoří a vyzkoušet si laboratorní práci na úrovni vysokých škol. T – exkurzí se účastní nejrůznější biologické, chemické, biochemické a fyzikální laboratoře brněnských univerzit a několik exkurzí je vždy věnováno i programování a matematice.
Během letošního podzimu se T – exkurzí účastnilo hned několik studentů naší školy a zde je několik zajímavých postřehů od nich:
Zúčastnila jsem se dvou T-exkurzí – „Odhalování klamavých potravin“ a „První pomoc“. Exkurze Odhalování klamavých potravin se mi moc líbila. Na začátek jsme se dozvěděli něco k teorii, diskutovali jsme např. o problematice GMO potravin. Nejlepší na celé exkurzi byla praktická část. V laboratoři jsme strávili asi pět hodin, ale stálo to za to. Nejdříve jsme si izolovali z výrobku DNA a poté jsme pomocí polymerázové řetězové reakce a gelové elektroforézy odhalovali nedeklarované látky v různých masných a mléčných výrobcích (např. masové kuličky z Ikea byly bez koňského masa). Nakonec se nám všechny potraviny ukázaly jako bezpečné. Celá exkurze pro mě byla velmi přínosná. Dala mi velký náskok ve škole a věřím, že v budoucnu mi pomůže při rozhodování o následujícím studiu.
Celá exkurze „První pomoc“ byla hlavně o praxi. Hráli jsme spoustu simulačních her a to na tom bylo to nejlepší. Člověk si tak na vlastní kůži mohl vyzkoušet, jak bude v takové nepříjemné situaci reagovat, když na něj působí stres a emoce. Vyzkoušeli jsme si např. nepřetržitou desetiminutovou resuscitaci. Naučili jsme se pomoci nejen prakticky, ale také správně pracovat se stresem. Byla to taková první pomoc „naučená zážitkem“. Navíc jsme se během her s desetičlennou skupinou skvěle seznámili a naučili se spolupráci a vzájemné podpoře. Exkurze mi dala pocit sebejistoty a odhodlání jít pomoci.
Marie Koudelková, 2.A
Na exkurzi „Analýza lidského karyotypu“ jsem se podívala do Laboratoře klinické cytogenetiky, Oddělení lékařské genetiky Fakultní nemocnice Brno. Mgr. Marta Hanáková nám ukázala, jak pomocí barvení chromozomů, vyšetřuje karyotypy pacientů. Popsala nám různé metody vyšetřování chromozomů (G-pruhování, FISH). Ve druhé části jsme se přesunuli na lékařskou fakultu, kde jsme si sami zkusili určování chromozomů. Také jsme se zde zabývali různými chromozomovými aberacemi. Exkurze se mi líbila, ale asi mě zaujala nejméně ze všech tří exkurzí, které jsem absolvovala. Bylo ale úžasné pozorovat mitózu pod mikroskopem.
S exkurzí „Buněčná komunikace“ jsem se podívala do laboratoří RECETOX PřF MU. V první části jsme se dostali do laboratoří, kde jsme zjišťovali buněčnou komunikaci pomocí metody pro zjištění úrovně mezibuněčné komunikace mezerovými spoji (SLDT). Vše jsme pozorovali pod fluorescenčním mikroskopem. Ve druhé části jsme si vyzkoušeli polymerázovou řetězovou reakci. Tato exkurze mě skutečně bavila. Bylo to skvělé. Lektoři byli příjemní a ochotní. Líbilo se mi zajímavé téma a práce v laboratoři, kde jsme si celý pokus mohli vyzkoušet. Určitě doporučuji!
Poslední moje exkurze „Hledá se protein“ se také konala v laboratořích RECETOX. Náplní bylo zjištění obsahu bílkovin v různých potravinách metodou podle Bradfordové v první části. Ve druhé jsme měřili aktivitu acetylcholinesterasy Ellmanovou metodou ve tkáních křepelky. Lektorky nás také provedly po RECETOXu a představily svou práci. Tato exkurze byla taky super. Podobná té předchozí a taky velice zajímavá. Určitě se na jaře přihlásím na nějakou podobnou exkurzi.
Eliška Čížková, kvinta A
Exkurze na téma „Hydrogely“ proběhla na FCH VUT v Brně. Na začátku nás čekalo krátké seznámení s tím, co máme od celého programu čekat - co jsou samotné hydrogely, jak fungují, jak se dají vyrobit, kde se používají. Další dvě a půl hodiny jsme strávili v laboratoři, kde jsme zkoušeli sami vyrábět nejrůznější typy těchto gelů. Nikdy by mě nenapadlo, že mi k tomu bude stačit například obyčejné tekuté lepidlo, prací prášek, voda a nějaké barvivo. Tato exkurze byla velmi přínosná, dozvěděla jsem se spoustu zajímavých věcí, které se mohou hodit i do života a hlavně jsem si vyzkoušela práci v laboratoři.
Další moje exkurze „ Biosignály“ se konala na FEKT VUT Brno. Cílem bylo seznámit nás s některými projevy našeho těla, zjistit, jak reagujeme na některé podněty apod. Měřili jsme např. aktivitu svalů, pohyby očí. Na závěr přišel tzv. "detektor lži", kdy jsme měli reagovat na otázky nebo zkrátka jakékoliv podněty od druhého člověka. Během toho se zaznamenávala naše tepová frekvence, dýchání a pocení. Dalo se tak jednoduše zjistit, které téma je pro nás třeba příjemné a mluví se o něm dobře a naopak. Exkurze mne zaujala a doporučila bych ji i ostatním.
Třetí exkurzí, kterou jsem navštívila byla „Onkologie“. Byla to spíše přednáška bez exkurze. V Masarykově onkologickém ústavu nás přivítali dva odborníci, genetička a radioterapeut, kteří pro nás měli připravenou několikahodinovou přednášku o úvodu do světa onkologie. Řekli nám, jak vzniká samotné onemocnění, co je to nádor, jak se můžeme léčit. Na závěr jsme se podívali do laboratoře, kde nám ukázali, jak probíhá rozbor krve a následně DNA, podle čehož se potom udělá posudek o vašem stavu. Přednáška byla zajímavá, občas ale až příliš odborná a těžká na pochopení. Ale určitě mi taky něco dala a konečně mi dala správnou představu o tom, co onkologie obnáší.
Radmila Centnerová, 2. A
Zaujaly vás T- exkurze? Pokud jste studenty vyššího gymnázia, neváhejte a přihlaste se v jarním termínu také. Více informací najdete na webu JCMM nebo u svých vyučujících.
Mgr. Alena Pernicová
Po 23. 12. - Pá 3. 1. | Vánoční prázdniny |
Čt 9. 1. 2025 | Konzultační den, 15:00-17:30 |
So 11. 1. 2025 |
Den otevřených dveří, 9:00-17:00 |