Sočka. Zkratkové slovo, které pojmenovává soutěž, jež má na blanenském gymnáziu dlouholetou tradici. Středoškolskou odbornou činnost. V uplynulém školním roce dosáhl v této akci nejvýraznějších úspěchů student letošní oktávy B Marek Kopecký. Tichý, nenápadný mladík obsadil se svou prací Počítačová
hra ?Člověče, nezlob se? první místa v okresním i krajském kole SOČ v oboru č.18 Informatika, v celostátním kole pak skončil na ceněném dvanáctém místě.
Marek určitě nepůsobí jako třídní bavič, není však žádný suchar.Vedle programování se zabývá obecně elektrotechnikou, rád poslouchá hudbu, dost času tráví na nejrůznějších výletech a také hraje na klávesy s kamarády v kapele.
O jedné přestávce mezi vyučovacími hodinami jsem spěchajícího maturanta zastavil na chodbě a položil mu několik rychlých otázek. Co tě vedlo k zapojení do SOČ? Soutěživost. Svůj program jsem však začal tvořit daleko dříve, než jsem se o SOČ vůbec dozvěděl. Programování mě baví samo o sobě. Přibliž obsah své práce laickému zájemci.
Nejdříve jsem naprogramoval hru a umístil ji na internet na adresu http://www.sobolsoft.tym.cz. Hra je ovládána z klávesnice a její pravidla každý zná. Poté jsem celý program popsal na několika stránkách. Hlavně jsem se zaměřil na rozbor stavby programu. Nepouštěl jsem se do detailního popisu zdrojového kódu, ale spíš jsem nastínil základní strukturu programu.
Jak dlouho jsi práci tvořil a kdo byl tvým konzultantem?
Program jsem vytvářel průběžně zhruba deset měsíců. Text práce jsem psal nepřetržitě dva týdny. Mým konzultantem byl pan profesor Jiří Kocman, grafiku do hry tvořil Josef Plch.
Lze výsledky tvého bádání uplatnit v praxi?
Doufám, že moje hra poskytne odreagování a zábavu spoustě lidí. Textová část mojí práce může sloužit jiným programátorům jako inspirace pro jejich vlastní hry a programy.
Na čem nyní pracuješ?
Nyní se připravuji k maturitě. Také přemýšlím, že bych zkusil naprogramovat počítačovou hru šachy.
Co tvoje budoucnost? Jaký obor se chystáš studovat?
Letos budu maturovat a pak bych chtěl studovat na Vysokém učení technickém v Brně na fakultě informačních technologií. Po studiu bych chtěl pracovat jako programátor.
Má SOČ smysl i dnes?
Ano. Myslím, že tato soutěž pomáhá rozvíjet tvůrčí činnost. Každý účastník soutěže se musí naučit obhájit svoji práci, také se začíná učit psát rozsáhlejší odbornou publikaci.
Za rozhovor poděkoval a další úspěchy ve studiu i mimo něj popřál